Glyngøre  Marineforening var Danmarks yngste Marineforening, stiftet d. 31. maj 1997.

I februar 1997, var vi nogle fra Glyngøre som var medlemmer i Skive Marineforening og på vej hjem fra generalforsamling. Vi talte om at det var træls, at der var så langt og der ingen busforbindelse var (Skive Marineforening ligger ved havnen), hvis man havde fået et par glas for meget, så måtte man ringe efter nogen til at køre sig hjem, vi følte os ellers meget godt behandlet - men alligevel. Hvad om vi selv  stiftede en forening - det var der stemning for hos alle.

Som sagt så gjort. Den 31 maj blev der holdt stiftende generalforsamling på Limfjorden og følgende 5 medlemmer blev valgt ind i bestyrelsen. formand Poul"PAP" Hansen - Kasserer Carsten Kildal - Næstformand Mads Clausen -  Hovmester Egon Nielsen -  Banjomester Jens Falsig.

Så langt så godt, nu manglede vi kun lokalerne og inden vi fik set os omkring, blev Missionshuset i Glyngøre sat til salg og vi var på pletten, et godtog solidt rødstenshus, som bare skulle moderniseres lidt.  Vi fik det købt, helt uden kommunens hjælp og overtog den sent på sommeren 1997.Der var ialt 60 , som blev medlemmer og alle var klar med at give en hånd ved indretningen - og snart stod huset klar til indvielse.

Der blev søgt fonde og private sponsorer til møblering, service og des lige. I forsommeren 2003 fik huset nyt facade, indgangsparti, nyt tag og fliser på p. pladsen - nye lamper indvendig - det meste klaret ved frivilligt hjælp.  Så i dag står huset som et meget maritimt sted og bliver flittigt brugt af medlemmerne.

Billedet af huset er tegnet af Laif Larsen.

Marineforeningen 1997

Bestyrelsen 1997

Jens Falsig Laurberg - Egon Nielsen Carsten Kildahl

Mads Clausen - Poul Anton Poulsen Hansen (P A P)